Blogger news

About Me

My photo
just a plain nobody. saya bukan siapa-siapa pun. menulis dari monolog sebuah daerah terpencil bernama hati. lantaran bibir yang bisu dan kelu, jemari ku berlari di papan kekunci

Sunday 7 October 2012

dan bagaimana, tentang gadis biasa seperti saya?


assalamualaikum.

treat this as personal post, personal opinion, and also a self reminder. :)
semalam, selepas pulang dari -Seminar Baitul Muslim- , suddenly terduduk (mmg tgh duduk pun) dan terfikir, tadi kita bicara tentang cinta, nikah, kahwin, baitul muslim.cara cari jodoh, cara rancangan kewangan, cara supaya dpt someone yang baik(soleh/solehah). 
and honestly, perasaan rasa macam most of the panel/penceramah bercakap ttg itu dari part of them yang lahir dari keluarga baik-baik, those yang terlibat dgn usrah dsb, those yang i mean mmg baik, the family, the surroundings.
 
then, saya terfikir, how bout me.gadis biasarasa mcm kenapa lah tak pergi tanya, mewakili, gadis biasa yang  mmg start from zero, and then still merangkak, bangun dan asyik jatuh berkali-kali dlam mngenal agama, diri dan Pencipta. 
you know, those yang biasa-biasa, yg still struggle for better life, better deeds, better understanding about Islam. macam mana? yang tak ade, kakak-kakak usrah, yang takde kenalan those yang diaorang gambarkan boleh jadi sbagai orang tengah (yang boleh tolong aturkan calon) supaya perkenalan itu tak jadi sesuatu yg salah, and definitely yang yakin that their parents is not going to cari/jodohkan diaorang dgn somebody… hah, mcm mana tu?

tengah-tengah malam, tanya diri sendiri. and if diberi peluang pun, rasanya tak akan berani tanya masa seminar tu.

bila tengok keliling, nampak ramai yang lebih baik. ada ramai yang bertudung labuh, bahkan ada yang berpurdah. you know, hati rasa mcm ‘something’, susah nak describe.. rasa macam, bila nak ikut mcm diaorang ni?..
pada saya, mereka yang baik-baik ni, family baik, kawan2 baik, surroundings baik itu adalah wanita istimewa. Allah pilih mereka, dengan permberian nikmat yang sangat bernilai. sebab itu agaknya melabel diri sendiri as ‘gadis biasa’. 
and back to soalan cepucemas yang dtg malam-malam buta,
is there any chances akan dpt jodoh dgn cara yang baik. tanpa zina, tanpa couple, tanpa maksiat, dan kalau boleh tanpa sebarang perlakuan mungkar.
is there any chances?
dengan surrondings yang most of kawan2, adalah yang sudah berpasang-pasangan,
dengan diri sendiri yang terkapai-kapai, dengan family yang biasa-biasa, dan dengan perangai diri sendiri yang tak tahu mana nak gain kawan2 yang baik2 nie, is there any chances? 

tgok, negative thoughts sedang menakluki kepala otak yang baru shaja diberi makan motivasi! ada makhluk sedang ketawa.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`
oklah, fine, if kita mmg tak ada all those listed people yang boleh tolong kita mncari/mdpatkan jodoh, then let us put all our hopes, and serah bulat-bulat kat Allah.
memanglah, kalau kita ada kawan-kawan yang baik, family, atau org tengah yang baik2, yang boleh tolong kita dlm urusan ni, tambah dngan adanya Allah, itu sgt-sgtlah baik.
urusan kita lancar, mudah, dan diredhai Allah kan?

but then, if kita tak ada siapa-siapa, kita tgh struggle alone, all the way improving ourself, maka ada Allah itu sudah cukup bukan? jangan nangis sekarang, jangan menangis mengenangkan how alone kita dalam dunia, tanpa manusia-manusia untuk membantu kita. DIa ada kan?

tapi, kalau kita tak ada siapa-siapa, and then, taknak pun libatkan DIA dan ikut apa yang Islam dah tunjukkan, proceed hanya dengan usaha dan tangan sendiri, ikut kata hati, ikut apa yang kita suka, yang kita nak, yang kita nampak best, thrill, romantik, maka bimbanglah bnyak kemusnahan dan kemungkaran terjadi. 

so, how about gadis biasa macam saya?
ok, the conclusion, let me keep improving myself. jatuh, jatuh, dan jatuh, tapi bangun, bangun, bangun dan bangun lagi. even if, takde siapa pun yang hulurkan tangan tarik kita bangun. kita kena usaha lah bangun sendiri. lap air mata tu. lap semua luka-luka tu.
 
antara, perkongsian yang boleh dikongsi dri seminar itu, 
ok. kalau kita nak, then minta lah kat Allah. mintak sungguh-sungguh. kalau kita ikhlas, yakinlah, insyaAllah, Allah gerenti, konform akan tolong! (dri panel semalam). Hujan dah dalam hati masa tu. Takpe, Allah akan tolong.
See, manusia sendiri bagi jaminan Allah akan tolong, manusia boleh tolong kita tapi tanpa izin Allah itu tak akan terjadi.

InsyaAllah, menjadi gadis biasa ( those yang still improving themself) itu bukan dosa. bukan hukuman. itu ujian. takdir kita tiada siapa yang tahu.
biarlah tak punya siapa-siapa itu, membuat kita percaya dan berharap terus dan sepenuhnya kepada Allah, bukan pula mempersoalkan dia, bukan pula membelakangkan dia.ingat, kita belum tentu berkahwin, tetapi kita pasti akan mati.. doalan supaya diri dapat menjadi lebih baik, mencontohi yang baik, dan meperolehi yang baik.insyaAllah, have faith my dear girls, be strong my heart.manusia takde?Allah ada lah!
7/10/2012
11.21pm

3 comments:

  1. Awak, kita gadis biasa ini akan terus menggapai yang luar biasa itu ya? Kita akan terus melaju memperbaiki diri, bukan untuk jodoh, tapi untuk Allah. Dan semoga Dia memberi kita yang setimpal dengan usaha kita. :)

    <3

    ReplyDelete
  2. entry ni sngat2 menyentuh hati..it represents me well..alhamdulillah,,time kaseh.. :)
    motivasi baru!! ^^

    ReplyDelete
  3. sgt menarik buat gadis biasa mcm sy... bg motivasi..

    ReplyDelete